Operation Gylle.jpg

- Knuta/Nybildning
- Analsäcksoperation
- Urinstensoperation
- Corp al buk (främmad kropp i buk)
- Explorativ laparotomi (öppen bukundersökning)
- Operation vid pyometra (borttagande av livmoder vid livmoderinflammation)

Mitt djur ska opereras

Ditt djur bokas oftast in på morgonen. Djuret ska då vara:

• Fastad(mat 6h innan och vatten 2h innan)

• Välrastad(Hund)

• Duschad med schampo 2 dagar innan(Hund)

Djur som är 8 år eller äldre tar vi ett blodprov på innan narkos för att se så att bl.a. lever- och njurvärden ser bra ut.

Efter operationen övervakar vi djurets uppvak och återhämtning under de kommande timmarna.
Totalt stannar ditt djur vanligtvis 4-6 timmar på kliniken under operationsdagen och får gå hem samma eftermiddag.

Vård efter hemkomst

De kommande 10-14 dagarna efter operation skall djuret bära en plastkrage som ni får med er hem. Beroende på vart operationssåret sitter kan man använda en operationsbody som då ersätter plastkragen. Dessa finns till försäljning hos oss, priset är 200-240 kr beroende på storlek. Viktigt är att djuret INTE kommer åt att slicka på sitt operationssår, det kan orsaka att såret blir infekterat eller i värsta fall spricker upp.

Hundar skall efter operation endast koppelrastas. Undvika trappgående samt hopp in och ur bil/soffa under läkningen. Katter ska under läkningsperioden hållas inomhus.

Återbesök 10-14 dagar efter operation ingår alltid i operationspriset och är frivilligt.
Om operationssåret blivit suturerat tas dessa stygn bort av sköterska vid återbesöket.